Monday 16 April 2012

NASIHAT AM UNTUK PESAKIT TIBI


Kebanyakan negara tersebut kekurangan keperluan asas makmal untuk memantau dan menguruskan kedua-dua bentuk penyakit tibi ini.
Kurang dari satu peratus penyakit MDR-tibi dan XDR-tibi disahkan oleh makmal dan dilaporkan secara rasmi di rantau ini.
Sepanjang 2006, hanya 600 daripada kira-kira 150,000 kes MDR-tibi di Asia Timur dan Asia Pasifik dikenal pasti secara rasmi oleh makmal.
Tanpa pengesanan dan rawatan, pesakit tibi boleh menjangkiti 10 hingga 15 orang setiap tahun hanya dengan batuk atau bersin dan penyakit ini boleh disebarkan oleh penumpang di dalam kapal terbang.
Penyebaran tibi tahan ubat adalah sangat berbahaya. Satu kes boleh mengambil masa hingga dua tahun untuk dirawat dengan ubat bersesuaian tetapi ubat berkenaan mempunyai kesan sampingan serius dan melibatkan kos 100 kali lebih tinggi berbanding rejimen ubat biasa.
Kata Pengarah WHO rantau ini, Shigeru Omi, wabak tibi tahan ubat sebenarnya sedang merebak tanpa disedari.
“Kami risau wabak senyap ini boleh kembali menjadi seperti beberapa tahun terdahulu. Ia boleh menggagalkan usaha yang kami jalankan akhir- akhir ini,” katanya dalam satu kenyataan.
Laporan terbaru WHO berdasarkan kajian daripada 81 buah negara mendapati tibi tahan ubat merebak dengan pantas dan lebih meluas berbanding apa yang dipercayai sebelum ini.
Di Kemboja dan Filipina contohnya, setiap negara ini hanya mempunyai tiga makmal yang mampu mendiagnosis tibi tahan ubat.
Apa yang diperlukan adalah meningkatkan kemampuan setiap makmal untuk mengesan penyakit ini dan ini memerlukan dana yang tinggi.
Hampir setengah juta kes baru tibi tahan ubat berlaku setiap tahun di seluruh dunia atau sekitar lima peratus daripada sembilan juta kes baru secara keseluruhan.
WHO juga baru-baru ini mengeluarkan amaran bahawa lebih banyak kes baru tibi gagal dikesan oleh pihak bertanggungjawab kerana kegagalan negara itu sendiri mengenal pasti peningkatan bilangan kes tibi yang berlaku.
Dianggarkan hanya 61 peratus kes tibi seluruh dunia yang didaftarkan. Tahun lalu, sebanyak 6.2 juta kes tibi dikesan berbanding 9.1 juta pada 2005.
Antara 2001 hingga 2005, kadar pengesanan meningkat sebanyak enam peratus setiap tahun, namun pada 2006, jumlah ini menurun sebanyak tiga peratus.
Pertubuhan itu juga memberi penekanan terhadap angka pesakit HIV yang dijangkiti. Pada 2006. sebanyak 700,000 kes pesakit baru HIV yang dijangkiti tibi dikesan.
Tahun 2006 juga menyaksikan 200,000 kematian pesakit tibi di kalangan mereka yang dijangkiti virus HIV. Laporan WHO itu menunjukkan hubungan rapat antara HIV dan tibi.
Kadar paling tinggi MDR- tibi yang direkodkan adalah di Baku, ibu negara Azerbaijan, di mana 22 peratus daripada semua kes baru tibi yang dilaporkan merupakan jenis tibi tahan ubat.
WHO menganggarkan AS$4.8 bilion (RM15.24 bilion) diperlukan untuk usaha mengawal tibi di negara-negara seluruh dunia sepanjang 2008.
Walaupun jarang kelihatan pesakit tibi yang menunjukkan gejala-gejala penyakit itu, dianggarkan satu pertiga penduduk dunia telah dijangkiti kuman berkenaan yang mungkin hanya menunggu masa untuk menyebabkan masalah kesihatan serius kepada pesakit.
Oleh itu, jangan diambil mudah sesuatu keadaan kesihatan yang telah lama berpanjangan memandangkan batuk berpanjangan juga boleh menjadi petanda kepada penyakit serius seperti tibi.
Perhatikan juga orang di sekitar anda yang mungkin mempunyai gejala tibi dan nasihatkan mereka untuk menjalani ujian lanjut dan mendapatkan nasihat doktor.
Bagi pihak berkuasa pula, tidak kira yang bertanggungjawab ke atas kesihatan umum ataupun imigresen, pastikan penyakit seperti tibi, hepatitis dan HIV/AIDS tidak dibawa masuk pendatang asing, dan lebih penting lagi tidak disebarkan kepada rakyat negara ini.
Mainkan peranan anda, bantulah negara menghapuskan tibi dan apa jua penyakit yang boleh dicegah dengan mudah melalui diagnosis dan rawatan awal.
Maklumat lanjut dan terkini mengenai tibi boleh diperoleh dengan melayari laman web CDC www.cdc.gov/tb/ atau menghubungi mana-mana hospital utama di seluruh Malaysia.

No comments:

Post a Comment